Kościół pw. św. Marii Magdaleny we Lwowie

Kościół pw. św. Marii Magdaleny we Lwowie

Karty historii

Pod koniec 2022 r. ukazała się interesująca publikacja, dotycząca tej lwowskiej świątyni. Jest to książka wydana wspólnie przez Muzeum Kresów w Lubaczowie i Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika” zatytułowana „Skarby kresowej świątyni. Dziedzictwo kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Lwowie na Ziemi Lubaczowskiej”. Książka zawiera 235 stron z licznymi unikalnymi fotografiami zarówno archiwalnymi, jak i współczesnymi, m.in. autorstwa naszej redaktor naczelnej Marii Baszy. Ilustrują one naocznie historię świątyni od początków jej założenia do naszych dni. Wydanie poświęcone jest wystawie o tej samej nazwie, zorganizowanej przez Muzeum Kresów w Lubaczowie.

Słowem wstępnym opatrzył publikację metropolita lwowski arcybiskup Mieczysław Mokrzycki, który przypomniał:

„Kiedy w 1991 roku powstało państwo ukraińskie, żyjący we Lwowie katolicy mieli nadzieję, że kościół powróci do prawowitych właścicieli. Stało się jednak inaczej. Od ponad trzydziestu lat Archidiecezja Lwowska czyni starania o zwrot kościoła czyli dopomina się o sprawiedliwość. Jak do tej pory bezskutecznie.

W takim kontekście historycznym i pośród faktów współczesności spoglądamy na kościół św. Marii Magdaleny, który odsłania się przed odwiedzającymi Muzeum Kresów w Lubaczowie. Poznając dzieje świątyni, zwłaszcza współczesne, snujemy refleksje nad utraconym i zniszczonym pięknem oraz nad trudną drogą do sprawiedliwości.

We wprowadzeniu do publikacji Piotr Zubowski, dyrektor Muzeum Kresów w Lubaczowie, pisze:

„Ideą ekspozycji (…) była prezentacja – po raz pierwszy w takiej formie – ocalonego na terenie Ziemi Lubaczowskiej dziedzictwa sztuki i kultury jednej z najważniejszych i najbardziej znanych świątyń lwowskich – kościoła pw. św. Marii Magdaleny. Zabytki te trafiły na tereny dzisiejszej Polski w wyniku powojennej zmiany granic i ekspatriacji ludności polskiej z dawnych Kresów Rzeczypospolitej, w tym też ze Lwowa. W zamyśle kuratorów i autorów wystawy lwowski kościół św. Marii Magdaleny ukazano jako symbol losów całej Archidiecezji Lwowskiej obrządku łacińskiego, której siedziba pomiędzy 1946 i 1991 r. funkcjonowała w Lubaczowie. Okoliczności te wywarły niezwykle istotny wpływ zarówno na tożsamość całej Ziemi Lubaczowskiej i jej mieszkańców, jak i na misję Muzeum Kresów w Lubaczowie, którego kolekcję w znacznej mierze tworzą obiekty sakralne i świeckie, znajdujące się przed II wojna światową w licznych świątyniach na terenie całej Archidiecezji Lwowskiej”.

Publikacja składa się z pięciu rozdziałów, opracowanych przez różnych autorów.

Janusz Mazur w rozdziale „Kościół pw. św. Marii Magdaleny we Lwowie na przestrzeni wieków XVII-I poł. XX w.” opisuje całokształt chrześcijańskiego Lwowa w tym okresie i jego świątyń, a na tym tle przedstawia historię powstania kościoła na terenach należących do mieszczanina lwowskiego Syxta – od powstania kapliczki słupowej (ostatnio odnowionej) do murowanego kościoła zakonu dominikanów. Przedstawia postacie fundatorów i mistrzów budowlanych, wznoszących świątynię oraz artystów, dekorujących ją wspaniałymi, unikatowymi działami sztuki. Opisom tym towarzyszą liczne fotografie archiwalne wnętrz świątyni oraz jej pierwotnego wyglądu. Zawarty jest też opis peregrynacji jednego z ołtarzy kościoła św. Marii Magdaleny do kościoła parafialnego w Narolu.

Kolejny rozdział, opracowany przez biskupa Mariusza Leszczyńskiego to „Wojenne i powojenne losy Archidiecezji Lwowskiej obrządku łacińskiego”. Przytaczając materiały archiwalne, autor pisze:

„Ostateczna decyzja o przyśpieszeniu ewakuacji kościelnej ze Lwowa i ośrodków parafialnych poza Lwowem zapadła 7 września 1945 r. podczas dziesięciogodzinnej rozmowy abp. Baziaka z władzami radzieckimi. Ustalono, że ewakuacja kościelna Lwowa odbędzie się w trzech transportach, a mianowicie w kwietniu, w maju i czerwcu 1946 r. (…) Arcybiskup stał na stanowisku, że każdy ksiądz ma dobrowolnie zdecydować się na ewakuację i nikogo do tego nie zmuszał”.

W Niedzielę Wielkanocną, 21 kwietnia 1946 r., abp Baziak celebrował ostatnią Mszę św. w Katedrze Lwowskiej. 26 kwietnia, eskortowany przez NKWD, ostatnim transportem repatriacyjnym, wraz z kilkoma księżmi i siostrami zakonnymi, opuścił Lwów. Przybył do Przemyśla. Dopiero 13 sierpnia 1946 r. został uroczyście powitany w Lubaczowie i zamieszkał w nowej siedzibie Kurii Arcybiskupiej.

W rozdziale „Ze Lwowa do Cieszanowa. Ks. Józef Kłos” Tomasz Róg przedstawia sylwetkę ks. Józefa Kłosa, urodzonego na Ziemi Cieszanowskiej, a od 1928 r. związanego z parafią św. Marii Magdaleny we Lwowie, początkowo jako katecheta w męskiej szkole im. św. Marii Magdaleny, potem jako opiekun ministrantów, a z czasem organizator Stowarzyszenia Młodzieży Polskiej przy tej świątyni. Nie przewidywał, że przyjdzie mu być proboszczem kościoła w najtrudniejszym okresie – pierwszej okupacji sowieckiej, a potem niemieckiej. Ale najgorsze miało dopiero nastąpić – likwidacja parafii w 1946 r. Prawdopodobnie 3 czerwca 1946 roku ks. Kłos odprawił swą ostatnią Mszę św. w kościele św. Marii Magdaleny, gdyż od następnego dnia, zgodnie z decyzją władz, kościół miał zostać zamknięty. Zapamiętał te chwile na całe życie, jak „ludzie na kolanach szli przez kościół, aby ucałować ołtarz”.

1 września 1946 r. ks. Kłos objął administrowanie rodzinnej parafii w Cieszanowie. W czasie wojny, już w 1944 r., gdy wojska rosyjskie zbliżały się do Lwowa, ks. Kłos spakował cztery skrzynie najcenniejszego wyposażenia kościoła i wysłał je do Łososiny Górnej koło Limanowa, gdzie proboszczem był brat jednej z sióstr felicjanek, pracującej przy kościele św. Marii Magdaleny. Resztę wyposażenia, w tym: tabernakulum, obrazy MB Nieustającej Pomocy, św. Stanisława Kostki, bł. Jan z Dukli, rozkładane krzesła, dywany, ornaty, bieliznę ołtarzową, księgi metrykalne oraz około 35 % księgozbioru ks. Gerarda Szmyda, a także sprzęt liturgiczny, przywiózł ze sobą do Cieszanowa. Tutejszą parafię obejmował do swej śmierci w 1978 r.

Rozdział czwarty opracowany został przez grupę autorów: Janusza Mazura, Tomasza Roga, Dariusza Sałka i Katarzynę Warmińską-Mazurek. Nosi on tytuł „Ocalone dziedzictwo”.

Autorzy piszą:

„(…) w okolice Lubaczowa trafiło także wyposażenie kresowych kościołów. Były to często obiekty o dużej wartości historycznej i artystycznej. Wśród nich znalazły się także elementy wystroju kościoła św. Marii Magdaleny we Lwowie. Nowym miejscem ich zdeponowania stała się parafia św. Wojciecha w Cieszanowie, a z czasem także inne miejscowości. (…) W okolicach Lubaczowa proces przemieszczania ocalonych zabytków trwał aż do lat 60. XX w.”.

Dalej autorzy opisują dokładnie, które z elementów wyposażenia, uratowanego w latach 1944-1946 przez ks. Józefa Kłosa, znalazły się w samym Cieszanowie, a jakie zostały w latach późniejszych przekazane do innych świątyń na terenie Diecezji. Należy tu zaznaczyć, że dzięki ks. Kłosowi udało się uratować wiele dawnych cerkwi greckokatolickich i utworzyć w nich parafie rzymskokatolickie. To do tych świątyń również trafiała część wyposażenia ze Lwowa i z innych kościołów kresowych.

Autorzy przytaczają dokładne opisy obrazów świętych, ilustrując zdjęciami z przedwojennego okresu, jak również przedstawiają ich wygląd po renowacji w kościele św. Wojciecha w Cieszanowie. Podają opisy szat liturgicznych, elementów wyposażenia kościelnego i dokumentów parafialnych z kościoła św. Marii Magdaleny. Wiele z tego wyposażenia nadal znajduje się w kościele św. Wojciecha, a część z niego zasiliła zbiory Muzeum Kresów w Lubaczowie.

Część piąta „Po obu stronach granicy”, autorstwa Piotra Zubowskiego przedstawia losy kościoła katolickiego po II wojnie światowej na terenach zajętych przez sowietów. Autor pisze:

„Wiele z nich [kościołów] bezpowrotnie zdewastowano, bez poszanowania sakralnego charakteru budowli, a także wyposażenia liturgicznego, którego nie zdołali zabrać ze sobą wygnańcy i ekspatrianci. Tak się stało chociażby z kaplicą filialną kościoła św. Marii Magdaleny na Kulparkowie, którą zburzono ok. 1970 r. celem tych działań była depolonizacja Lwowa i ziem, które od stuleci należały do Rzeczypospolitej, ateizacja społeczeństwa i utrwalenie władzy sowieckiej”.

Na tym tle autor przedstawia dzieje kościoła św. Marii Magdaleny po jego zamknięciu w 1946 r. i opisuje działalność ks. Zygmunta Truszkowskiego, który objął parafię po ponownym otwarciu kościoła we wrześniu 1946 r., a także innych kapłanów, związanych z parafią: ks. Marcina Karasia, ks. Karola Jastrzębskiego, ks. Rafała Kiernickiego i ks. Zygmunta Hałuniewicza.

Do ponownego zamknięcia świątyni doszło 13 października 1962 r., a ostatnią uroczystością był jubileusz 50-lecia święceń kapłańskich ks. Hałuniewicza.

Od tego czasu wnętrze kościoła zostało zdewastowane, część figur ołtarzowych znalazła się w magazynach Galerii Sztuki w Olesku, zaś w kościele urządzono salę taneczną Politechniki Lwowskiej. Baptysterium z unikalnymi freskami J. H. Rosena zostało zamienione na toalety. Jednak, biorąc pod uwagę klasę organów, uważanych za jedne z najlepszych we Lwowie, władze postanowiły w 1968 r. założyć tu salę organową. W tym celu zabudowano wejście główne sceną, na której ustawiono klawiaturę instrumentu, a w nawie głównej zainstalowano nowe ławki. Tak jest do dziś.

Ponownie parafię kościoła pw. św. Marii Magdaleny zarejestrowano w 1991 r. W Niedzielę Wielkanocną tegoż roku odprawiono w kościele pierwszą od zamknięcia Mszę św. Pozwolenie na niedzielne Msze św. parafia wywalczyła dopiero na przełomie XX–XXI wieków.

Do tekstu dołączono obszerne przypisy bibliograficzne z materiałów archiwalnych, prywatnych, prasy, źródeł niepublikowanych i innych. Dodano również opisy po angielsku i ukraińsku wystawy „Skarby kresowej świątyni. Dziedzictwo kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Lwowie na Ziemi Lubaczowskiej”, otwartej w Galerii Oficyna w zespole zamkowo-pałacowym przy Muzeum Kresów w Lubaczowie 21 sierpnia 2022 r.

Publikacja jest niewątpliwie interesującym źródłem informacji zarówno dla zwykłego czytelnika, miłośnika historii Kresów, jak i dla pracowników naukowych, zainteresowanych tą tematyką.

Krzysztof Szymański

Tekst ukazał się w nr 5 (417), 16 – 30 marca 2023

X