Szkolna wycieczka do Polski z archiwum autorki

Szkolna wycieczka do Polski

W środę 13 lipca wyruszyliśmy 23 osobową grupą, pod patronatem Konsulatu Generalnego RP we Lwowie, w pełną wrażeń podróż na Podkarpacie. W wycieczce uczestniczyły dwie szkoły: liceum nr 24 im. Marii Konopnickiej we Lwowie oraz liceum nr 10 im. św. Marii Magdaleny.

Pierwszym przystankiem był Urząd Miasta Sanoku, gdzie nas gościnnie przyjęli zastępca burmistrza ds. Społecznych Grzegorz Kornecki i sekretarz Bogdan Struś. Obejrzeliśmy galerię Zdzisława Beksińskiego. Po zwiedzaniu mogliśmy doświadczyć atmosfery jego twórczości za pomocą okularów Oculus Rift. Byłam tym filmikiem zachwycona, mimo iż był trochę przerażający. Najlepszą i najciekawszą atrakcją tego dnia był spływ pontonem przez rzekę San. Płynęliśmy ponad dwie godziny w siedmioosobowym składzie, podziwialiśmy widoki, szaleliśmy na wodzie, było wiele radości. Po tak intensywnym dniu udaliśmy się na wieczorny spacer po Rynku Dukli.

Następnego poranka wyruszyliśmy śladami patronów 2022 roku: Marii Konopnickiej – w 180. rocznicę urodzin i Ignacego Łukasiewicza – w 200. rocznicę urodzin i 140. rocznicę śmierci. Odwiedziliśmy dwór „Muzeum Marii Konopnickiej” w Żarnowcu i wysłuchaliśmy lekcji, która pogłębiła naszą wiedzę o życiu i twórczości Marii Konopnickiej. Następnie przeszliśmy do domku Konopnickiej, który otrzymała w darze narodowym z okazji 25-lecia swojej pracy, obejrzeliśmy pokoje, w których poetka mieszkała i tworzyła. Byłam oczarowana dworem, miałam wrażenie, że poetka była tu przed chwilą i dokądś wyszła. Jest tam pięknie. Kolejnym punktem zwiedzania było muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce. Przewodniczka oprowadziła nas po terenie kopalni, zobaczyliśmy jak wyglądały kopanki, żurawie, wiertła, szyby oraz bulgocąca ropa naftowa. Zwiedziliśmy także fascynujące muzeum interaktywne. Polecam wszystkim odwiedzić to miejsce. Po drodze na obiad wstąpiliśmy do klasztoru św. Jana z Dukli i wysłuchaliśmy ciekawej opowieści o. Tacjana o życiu patrona Lwowa. Wieczorną rozrywką było kino.

W ostatnim dniu wycieczki zwiedziliśmy Centrum Dziedzictwa Szkła, gdzie mogliśmy się przyjrzeć procesowi wytwarzania, malowania i upiększania różnych ciekawych przedmiotów ze szkła. Uczestniczyliśmy także w warsztatach malowania na szkle. Ten wyjazd był kształcący, relaksujący i bardzo udany.

Pragnę w imieniu uczestników wycieczki podziękować Konsulatowi Generalnemu RP we Lwowie oraz konsul Joannie Kocot za zorganizowanie dla nas w tak trudnych czasach interesującej wycieczki.