Subiektywne oprowadzanie po wystawach w Polsce

Subiektywne oprowadzanie po wystawach w Polsce

Wraz z nastaniem wiosny w kilku polskich ośrodkach wystawienniczych znajdziemy ciekawe propozycje. Muzea i galerie w Krakowie, Łodzi, Warszawie oferują niebywałe przeżycia estetyczne – warto skorzystać.

Zacznijmy od Łodzi – bowiem tam ma miejsce jedno z najciekawszych – w mojej subiektywnej ocenie – wydarzeń. Mowa o wystawie Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, która prezentuje sztukę XX i XXI wieku. W pasażach i korespondencji w dość ciekawie zaaranżowanej przestrzeni Muzeum Sztuki w Łodzi możemy obcować m.in. z pracami Mariny Abramovic, Pablo Picasso, Hansa Arp’a, Aleksieja Jewleńskiego, Zofii Kulik, Aliny Szapocznikow czy innych. Łódzkie Muzeum Sztuki, będące jednym z najstarszych muzeów sztuki nowoczesnej, zaprasza na wystawę Korespondencje do 30 czerwca 2013 roku.

Ciekawą propozycję, zwłaszcza dla zainteresowanych najnowszą sztuką ukraińską, znajdziemy w warszawskim SCW – Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie od 15 marca do 26 maja 2013 prezentowana będzie wystawa Ukrainian news (m.in. Jewhenija Biełoruseć, Anatolij Bełow, Łesia Chomenko, Ihor Diurycz, Grupa Predmetiw, Żanna Kadyrowa, Wasyl Łozynski, Łada Nakoneczna, SOSka Group – Centrum Kultury Wizualnej, Anna Zwiahincewa). Wystawa i wydarzenia towarzyszące godne polecenia, chociażby z uwagi na fakt, że w Polskich muzeach prezentacje najnowszych działań artystycznych na Ukrainie należą do rzadkości – a szkoda, ponieważ za naszą wschodnią granicą dużo się na polu sztuki tak zwanej nowoczesnej dzieje.

Kraków zawsze posiadał szeroką ofertę kulturalną i tak jest również w chwili obecnej – w licznych oddziałach Muzeum Narodowego w Krakowie oglądać możemy ciekawe projekty, m.in. Szuflada Szymborskiej – wystawa otwarta w pierwszą rocznicę śmierci noblistki w Kamienicy Szołayskich. Stosunkowo mała przestrzeń została ciekawie zaaranżowana z wykorzystaniem licznych fotografii, starych widokówek, książek, rękopisów wierszy i innych oryginalnych przedmiotów, które Szymborska kolekcjonowała. A wszystko to znajduje się na wyciągnięcie ręki odwiedzającego – dosłownie, ponieważ część ekspozycji można wziąć w dłoń, dotknąć, obejrzeć z bliska. Oprócz tego każdy może obejrzeć film o poetce i wysłuchać przez aparat telefoniczny, jak noblistka czyta swoje wiersze. Wystawę można zwiedzać bezpłatnie do końca 2014 roku.

 

Szuflada Szymborskiej (Fot. muzeum.krakow.pl)Pozostańmy jeszcze na chwilę w Krakowie – w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego przez najbliższe miesiące oglądać możemy wystawę prac Edwarda Dwurnika – Obłęd! Nie jest to retrospektywa, ale wybór około 100 obrazów i rysunków artysty tworzonych od połowy lat 60tych do pierwszego dziesięciolecia XXI wieku. Tytuł wystawy ma nawiązywać do niejednoznacznych interpretacji prac Dwurnika, a także odnosić się do coraz powszechniejszej diagnozy współczesności. Jak podkreślają kuratorzy wystawy – samą twórczość Dwurnika można określić jako obłędną, gdyż jest to artysta „jak szalony, malujący obraz za obrazem”. O tym, czy znamy jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców ostatnich lat możemy się przekonań do 9 czerwca.

– Wisława Szymborska była Ambasadorem Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, dlatego – zawsze wdzięczne za ten zaszczyt – Muzeum Narodowe w Krakowie złożyło Fundacji Wisławy Szymborskiej propozycję dotyczącą części spuścizny po Noblistce. Zaproponowaliśmy mianowicie, że oddamy kilka wyremontowanych ostatnio pomieszczeń w Kamienicy Szołayskich na urządzenie tam wystawy zbiorów Poetki, jej wyklejanek, bibelotów, książek, przedmiotów z jej mieszkania ze słynną wieloszufladową komodą oraz kanapą. Chodziło nam o to, by te cenne pamiątki nie były zamknięte w magazynie, lecz dostępne publiczności. Fundacja przyjęła naszą propozycję, zwłaszcza, że to ona jest teraz Ambasadorem Galerii w Sukiennicach. Wspólnie z Fundacją oraz z projektantami przygotowaliśmy miejsce nazwane „Szufladą Szymborskiej” – nie będące ani rekonstrukcją jej mieszkania, ani izbą pamięci, a raczej wnętrzem urządzonym w bliskim Poetce nieco surrealnym duchu – mówi Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew.

Iwona Boruszkowska
Tekst ukazał się w nr 6 (178) 26 marca – 15 kwietnia 2013

X