Wakacyjny czas, za który jesteśmy wdzięczni fot. Józef Sikorski

Wakacyjny czas, za który jesteśmy wdzięczni

Wakacyjny czas dla uczniów Szkoły Polskiej Mniejszości Narodowej w 2023 roku w Stryju zostanie w sercu i pamięci na zawsze. Trudny rok, w którym 25. urodziny obchodzi Szkoła Polskiej Mniejszości Narodowej i 20. urodziny obchodzi NGO „Rodzina Kolpinga m. Stryj”.

Marzyliśmy, żeby organizować 25 interesujących wydarzeń dla uczniów i nauczycieli oraz 20 wydarzeń dla seniorów Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Stryju, dla dzieci, dla młodzieży, wsparcie dla osób starszych samotnych z naszej parafii, wsparcie dla żołnierzy, dla uchodźców, kilka wydarzeń dla członków Rodziny Kolpinga w Stryju.

Dzięki wsparciu i współpracy „Dzieła Kolpinga” w Polsce oraz NGO „Rodzina Kolpinga m. Stryj” udało się organizować pobyt grupy dzieci i młodzieży w Krakowie – Bochni – Luborzycy – Lipnicy Małej.

Gorące podziękowania dla Rodzin Kolpinga za niezapomniane wrażenia, nową wiedzę, ogromne wsparcie, czas wytchnienia, nadzieję na lepsze jutro.

To był czas spotkania z historią Polski, z kulturą, z tradycją, spotkanie z przyjaciółmi i ludźmi o wielkim sercu.

Kraków, Wawel, katedra, dzwon Zygmunta, Stare Masto, Kościół Mariacki, Sukiennice, Restauracja „Pod Złotą Pipą”… Ognisko, Babia Góra, przepiękne pieśni i tańce orawskie, stroje, Marysina Polana, Strefa Kibica, Eko-piknik,Orawski Park Etnograficzny w Zubrzyczy Górnej,Warsztaty z pieczenia chleba – przeszliśmy drogę od ziarenka do częstowania się własną produkcją, wspólna modlitwa na Mszy świętej. A jeszcze przepyszne śniadania, obiady i kolacje u Państwa Gwiżdżów. Otrzymaliśmy mnóstwo miłych niespodzianek.

Najważniejsze – to oddech na nowo. Bez alarmów, bez stresu, bez napięcia. Pokój, uśmiech, mnóstwo dobra i serca, wzorcowy przykład pracy, współpracy, komunikacji.

Dziękujemy Dziełu Kolpinga w Polsce, panu Józefowi Sikorskiemu – koordynatorowi projektów, Patrycji Kwapik, Małolipnickiej Rodzinie Kolpinga, Stowarzyszeniu Rodzina Kolpinga „Jeden Świat”, Rodzinie Kolpinga w Luborzycy, Rodzinie Kolpinga w Bochni, Stowarzyszeniu Rodzina Kolpinga „Klub Celtycki” NGO „Rodzina Kolpinga m. Stryj” za ten wyjątkowy czas, za organizację wakacyjnego pobytu, za dobroć serca, za interesujący program, za rodzinną atmosferę, za wspólną modlitwę, za czuwanie nad nami.

Lesia Buhera

Dyrektor Szkoły Polskiej Mniejszości Narodowej

Lesia Bucerko

NGO „Rodzina Kolpinga w Stryju”

fot. Józef Sikorski

A już 2 lipca na zaproszenie Stowarzyszenia Traugutt.orgna wakacje do Gdańska wyjechała druga grupa uczniów Szkoły Polskiej Mniejszości Narodowej w Stryju.

7 wakacyjnych dni, wypełnionych niezwykłą treścią spędzili uczniowie Szkoły Polskiej Mniejszości Narodowej w Gdańsku i okolicach.

Możliwość dotknięcia historii Polski poprzez zwiedzanie Muzeum Zamkowego w Malborku. Muzeum II Wojny Światowej, Miejsc Pamięci.

Dzięki dwóm wspaniałym przewodnikom – Jakubowi Raciborskiemu i Jackowi Wałdochowi poznaliśmy zabytki Głównego Miasta oraz Muzeum II Wojny Światowej. Brama Wyżynna, Trakt Królewski, Fontana Neptuna, Bazylika Mariacka, Sąd Ostateczny Memlinga, Westerplatte i Motława – te symbole Gdańska na długo zagoszczą w naszej pamięci.

Podziwialiśmy piękny królewski Gdańsk z pokładu łodzi, która zabrała nas w podróż po Motławie i Wiśle, aż do wód Zatoki Gdańskiej. A wieczorem w biurze Stowarzyszenia Traugutt.org odbyło się spotkanie z członkami XII etapu niezwykłej rowerowej sztafety – JednoŚladami Andersa / Bike Jamboree, która odbywa podróż upamiętniającą szlak nadziei – od Kazachstanu, przez Iran, Palestynę, Włochy, aż do Gdańska i Edynburga.

Dzięki pani Joannie Jakubowskiej – dyrektor Aeroklubu Gdańskiego nasi uczniowie mogli zaznajomić się z rożnymi statkami powietrznymi oraz poznać podstawowe zasady funkcjonowania lotniska cywilnego.

Zachwyt, zaskoczenie, mnóstwo wrażeń i podziwu oraz wdzieczności za ten czas.

Kolejny dzień to integracja naszych uczniówz zaprzyjaźnioną drużyną harcerską 33 WDH im. HBOS „Baszta” na terenie gminy Pszczółki.

Następnie ratownicy medyczni z 77 WDH im. „Harcerskiego Batalionu Szturmowego Zośka” przeprowadzili pokaz udzielania pierwszej pomocy. Po kilkukilometrowym marszu lasem i malowniczymi traktami dotarliśmy do Stajni Ulkowy. Mnóstwo niezapomnianych, wrażeń, spełnienia marzeń, jazda konna…

Wakacyjny pobyt kończymy wizytą na sopockim Molo i plażowaniem.

Czas wytchnienia i oddechu, czas zaskoczenia i podziwu, czas zachwytu i nauki, czas zadumy i refleksji…

Dziękujemy Stowarzyszeniu Traugutt za wsparcie, za organizacje wakacyjnego pobytu dla młodzieży ze Stryja.

Jacek Swis oraz Marta Gruszkowska – dla Was najserdeczniejsze podziękowania za czuwanie nad całością, za pracę, za dobroć serca.

Wspomnienia zostają na zawsze.

Łesia Buhera

Dyrektor Szkoły Polskiej Mniejszości Narodowej

w Stryju

fot. Jacek Świs,  prezes Stowarzyszenia Traugutt.org

Relacje uczestników

Dziękuję za fantastyczny tydzień! Każdy dzień był pełen niezapomnianych wrażeń i pozytywnych emocji.

Wiktoria Popycz

Bardzo się cieszę, że miałam okazję zobaczyć Polskę, dzięki Wam wiele się nauczyłam i bardzo chcę tu jeszcze raz przyjechać!!! Wszystko mi się spodobało, ale najbardziej utkwił mi w pamięci zamek Malbork, jego architektura i historia… bardzo mnie to inspiruje do dalszych studiów. Poza tym bardzo kocham morze, czuję się tam jak w domu.

Ewelina Iwanczenko

Ten tydzień minął z szybkością światła, ale jeszcze jestem pod wrażeniem. Zwiedzanie Malborku, spacer ulicami Gdańska. Gdańsk – wyjątkowe miasto, zakochałam się w nim. Pływanie na lodzi i morze, nad którym byłam po raz pierwszy w życiu. Jazda na koniku była moim marzeniem. Aeroklub i niespodzianki. Bardzo dziękuje naszym opiekunom, Panu Jackowi i  Stowarzyszeniu Traugutt za ten wyjazd i możliwość zwiedzania wyjątkowych miejsc.

Tetiana Hawrylciw

Byliśmy w Gdańsku przez tydzień. Odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc. Największe wrażenie zrobiło na mnie zwiedzanie Muzeum II Wojny Światowej. Bardzo interesujące zwiedzanie Zamku Krzyżaków w Malborku, dużo zachwytu w Aeroklubie Gdańskim. Wszędzie było fantastycznie. Pragnę podziękować organizatorom za taki wyjątkowy czas. Jestem bardzo zadowolona, wokół byli bardzo dobrzy ludzie. Będę bardzo tęsknić za wszystkimi i mam nadzieję, że jeszcze się wszyscy zobaczymy, a ciepłe wspomnienia pozostaną w moim sercu na zawsze.

Krystyna Ilnicka

Dziękuję Dziełu Kolpinga w Polsce za zaproszenie, za możłiwość wyjątkowego wakacyjnego pobytu. Dziękuję Małolipnickiej Rodzinie Kolpinga za bogaty program  i ciepłą rodzinna atmosferę.

Nazar Babij

Dziękuję za możliwość zobaczenia Królewskiego Krakowa, poznanie Rodziny Kolpinga w Polsce, za pobyt wśród wyjątkowych ludzi, zagłębienie się w kulturę i tradycje, dotknięcie historii Polski.