Turandot na lwowskiej scenie

Z okazji 120-lecia otwarcia budynku Opery Lwowskiej po raz pierwszy w historii teatru wystawiona została opera Turandot Giacomo Pucciniego. W związku z wprowadzeniem na Ukrainie lockdownu w weekendy, przedstawienia odbyły się w tygodniu. Prapremierę dedykowano lekarzom walczącym z pandemią.

Do wystawienia opery zaproszono twórców z Polski, Włoch, Argentyny i Grecji. Przedstawienie wyreżyserował znany polski reżyser Michał Znaniecki, reżyserem świateł był Dariusz Albrycht, stroje zaprojektowała Małgorzata Słoniowska. Specjalnie na to przedstawienie zostało uszytych ponad 250 kostiumów. Dzięki bogatej scenografii Włocha Luigiego Scogliego widzowie mogli odczuć atmosferę dawnych Chin. Pozostali twórcy to: dyrygent-inscenizator – Iwan Czeredniczenko, asystent reżysera – Hałyna Wolowetska, przygotowanie chóru – Wadym Yatsenko, choreograf – Diana Theocharidis z Argentyny. W przedstawieniu bierze udział chór dziecięcy „Dudaryk”. Kierownikiem projektu jest dyrektor Opery Lwowskiej Wasyl Wowkun.

Po raz pierwszy próby w teatrze odbywały się dzięki łączom internetowym. Michał Znaniecki mógł przyjechać do Lwowa tylko na 3 dni. Reżyser był zachwycony gmachem Opery lwowskiej. Podczas tego przyjazdu twórca chciał przekonać się w tym, że próby w trybie online są możliwe. Dla niego taki eksperyment był nowością i odkryciem. Po sfinalizowaniu projektu był zadowolony pracą zespołową i z tego, że jednak udało się zrealizować projekt w nowych warunkach, podyktowanych czasami pandemii. Znaniecki po raz pierwszy pracował na Ukrainie. Mimo, iż ma wypełniony kalendarz na najbliższe trzy lata, zgodził się wystawić Turandot we Lwowie. Jest to zaszczyt zarówno dla Lwowa, jak dla miłośników opery.

{youtube}oPxMudwhOdE{/youtube}

Turandot to ostatnia opera napisana przez Giacomo Pucciniego. Kompozytor nie zdążył jej dokończyć i nigdy nie zobaczył na scenie. Prapremiera miała miejsce 25 kwietnia 1926 roku w mediolańskiej La Scali. Dyrygent Arturo Toscanini po scenie śmierci niewolnicy Liu zatrzymał orkiestrę na znak żałoby i powiedział do publiczności: „Tutaj kończy się dzieło mistrza, śmierć okazała się szybsza!”.

Kolejne przestawienia odbywały się już z dopisanym przez Franco Alfano zakończeniem. Taką wersję wiele teatrów utrzymuje do dziś. Michał Znaniecki do lwowskiej realizacji opery wprowadził swój nowatorski finał.

– Takiego finału nie spodziewał się nikt, ani widzowie, ani krytycy muzyczni. My kończymy naszą operę w miejscu, gdzie zatrzymała się ręka maestro Pucciniego. Jest kilka wariantów muzycznych i reżyserskich zakończenia tej opery. Ta wersja bardzo konceptualnie układa się w to, co zaplanował Puccini i faktycznie reżyser potrafił zadziwić – mówi Iwan Czeredniczenko, dyrygent Opery Lwowskiej.

10 i 11 grudnia odbyły się kolejne dwie premiery. Opera Turandot Giacomo Pucciniego w reżyserii Michała Znanieckiego weszła już do repertuaru Opery lwowskiej.

Michał Znaniecki – reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Urodził się w 1969 roku w Warszawie. Studiował w warszawskiej PWST. W wieku 20 lat wyjechał do Włoch, gdzie studiował na Uniwersytecie Bolońskim u Umberta Eco, następnie w Piccolo Teatro di Milano. W 1993 roku zadebiutował w teatrze La Scala jako najmłodszy reżyser, mając zaledwie 24 lata. Wkrótce założył w Mediolanie własną grupę teatralną Ape. Michał Znaniecki jest autorem ponad 200 spektakli. Pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, m.in. we Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Francji, Argentynie, na Kubie. Jego specjalizacją są produkcje plenerowe, realizowane na stadionach, wyspach i w parkach. Od 2000 roku stale reżyseruje w Polsce. Do jego najważniejszych realizacji należą: Otello Giuseppe Verdiego (Teatr Wielki, Poznań, 2004), Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta (Opera Wrocławska, 2006), Hagith Karola Szymanowskiego i Ester Tomasza Praszczałka (Opera Wrocławska). Michał Znaniecki w latach 2009–2012 był dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2012 roku z okazji 20-lecia pracy twórczej został odznaczony srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Ambasador Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Założyciel Festival Opera Tigre w Argentynie.

Anna Gordijewska
Fot. Andrzej Borysewicz
{gallery}gallery/2020/Turandot{/gallery}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X