Przegląd Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim Zamkiem”

Przegląd Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim Zamkiem” Uczestnicy „przeglądowej” gry terenowej (fot. Jan Halas)

To już ósme nasze spotkanie podczas Przeglądu Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim Zamkiem”

Platformy internetowe, kanały filmowe na żądanie, oferowane przez dostawców telewizji kablowej, czy wreszcie – godne wszelkich słów potępienia – pirackie kopie hitów światowego kina osiągalne na DVD – to tylko jedne z wielu wybranych sposobów dotarcia do dobrego filmu. Sposobów łatwych i często dość tanich. Dynamika i tempo życia zmuszają nas do nieustannego dokonywania wyborów, do podejmowania decyzji bazujących na emocjach, uczuciach i marzeniach, przesuwanych nerwowo palcem na maleńkich ekranach…

Czy jednak świat dostępny za szybkami smartfonów lub dostępny poprzez telewizyjnego pilota jest naprawdę tym, za czym tęsknimy podczas długich jesiennych wieczorów? Zapewne nie, ale jednak często wybieramy to, co łatwiejsze, co nie wymaga wyjścia z domu i do czego potrzeba co najwyżej wygodnej kanapy, sprawnych baterii w pilocie telewizora, pizzy lub chipsów i ewentualnie innych elementów wpływających na tzw. udany wieczór. Wybór kina nie jest dziś ani wyborem oczywistym ani łatwym.

Z tym większą radością i satysfakcją spotykamy się z Państwem – a w tym roku będzie to już ósme nasze spotkanie – podczas Przeglądu Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim Zamkiem”.

Program tego tak bardzo lubianego – nie tylko przez czytelników „Kuriera Galicyjskiego” – wydarzenia kulturalnego współtworzymy z myślą o tym, aby ułatwiać podejmowanie decyzji o wyjściu do kina. Atrakcyjna oferta filmowa oraz symboliczna cena biletu – w tym roku będzie to 35 hrywien – to dobre argumenty. Jednak to nie niski koszt biletu przyciąga Państwa co rok przed srebrny ekran. Ci, którzy są z nami od początku wiedzą, że tym, co wyróżnia PNFP „Pod Wysokim Zamkiem” spośród wielu innych wydarzeń filmowych jest bogata paleta filmów, z której każdy z naszych Gości może wybrać to, co interesuje go najbardziej. Dzięki Przeglądowi bardzo łatwo wiec zamienić wygodną kanapę lub fotel na niepowtarzalną atmosferę ciemnej sali kinowej.

Drodzy Czytelnicy „Kuriera Galicyjskiego”, na kolejnych stronach Waszego ulubionego dwutygodnika przeczytacie o najciekawszych filmach, które weszły na ekrany polskich kin w ostatnim czasie. W ciągu następnych dziesięciu dni będziecie zaś mogli ocenić, czy zaproponowany przez nas wybór najnowszych polskich filmów był trafny i czy spełnił Państwa wysokie oczekiwania.

Na Wasz werdykt czekamy ze spokojem, a na spotkanie z Wami w „Kinopałacu” przy ulicy Teatralnej, czekamy jak co roku z ogromną radością.

Zachęcamy do odwiedzin naszej strony internetowej www.filmlwow.eu oraz profilu @filmlwow na Facebooku.

To będzie naprawdę piękna polska, filmowa, złota jesień we Lwowie!

Organizatorzy 8 PNFP „Pod Wysokim Zamkiem”

Filmy
53 wojny
fabularny (2018)
reż. Ewa Bukowska

Witek jest korespondentem wojennym, który większość dni w roku spędza na wojnie. Anka nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu i choć stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie męża wygrywa. Zaczyna szykować się na najgorsze. Film opowiada o miłości i skomplikowanej relacji z wielkimi i znanymi konfliktami wojennymi w tle.

7 uczuć
fabularny (2019)
reż. Marek Koterski

Adaś Miauczyński podczas psychoterapii powraca do traumatycznych czasów szkolnych. Uświadamia sobie, że jego problemem była nieumiejętność identyfikowania i nazywania towarzyszących mu emocji. Aby poprawić jakość swojego życia musi w dorosłym wieku nauczyć się „elementarza uczuć”. Reżyser, znany z mocnych i poruszających filmów, znów zastosuje wobec widza terapię szokową…

Biały Słoń
dokumentalny (2019)
reż. Eugeniusz Sało

Tu, w Czarnohorze, chmury płyną poniżej nas…, a nad nimi na górze Pop Iwan dumnie stoją mury dawnego obserwatorium astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego im. Józefa Piłsudskiego – potocznie zwane Białym Słoniem. 29 lipca 1938 roku obiekt został otwarty. Chociaż obserwatorium działało jedynie rok, stało się legendą. Po wojnie, rozszabrowane, popadało w ruinę. Dzięki dwóm pasjonatom i zapaleńcom – dyrektorowi Studium Europy Wschodniej UW Janowi Malickiemu i rektorowi Uniwersytetu Przykarpackiego im. Wasyla Stefanyka w Iwano-Frankiwsku Ihorowi Cependzie Biały Słoń zaczyna odżywać. W 2007 roku uczelnie podpisały umowę o wspólnych działaniach w tej dziedzinie i od tej pory trwają prace. Niestety surowy górski klimat pozostawia niewiele czasu, ale już obiekt zabezpieczono przed dalszą rujnacją, a w 2012 roku dach znów pokryła miedziana blacha… Biały Słoń się odradza. I o tym, a także o pięknej Czarnohorze jest ten film.

Bitwa Pod Somosierrą
historia w ożywionych obrazach (2017)
reż. Marek Brodzki

Napoleon Bonaparte podbija Europę. Udział w wojnach napoleońskich daje Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości. Szarża w wąwozie Somosierra w listopadzie 1808 roku była przykładem męstwa i woli walki żołnierza polskiego. Obraz Horacego Verneta „Bitwa pod Somosierrą” znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Całe szczęście
fabularny (2019)
reż. Tomasz Konecki

Robert wiedzie spokojne życie. Jest muzykiem orkiestry symfonicznej, samotnie wychowuje syna. Spokój ten zakłóca nagle Marta, pełna energii i uroku gwiazda fitness. Robert jest nią onieśmielony. Czy uda się pogodzić kolorowe życie celebrytki z koszem prania, wywiadówkami i szarą codziennością? Dlaczego los ich połączył? Czy baśń o Panu Kopciuszku i księżniczce zakończy się happy endem?

 

 

 

Córka trenera
fabularny (2018)
reż. Łukasz Grzegorzek

Maciej podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Wiktoria jest jego oczkiem w głowie i jego wielką chlubą. Chciałby, aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Wszystko zmieni się gdy dołączy do nich Igor, którego Maciej zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nieznany dotąd świat… Jak skończy się ta letnia podróż rozklekotanym vanem?…

Dołęga-Mostowicz. Kiedy zamykam oczy
teatr TV (2019)
reż. Marek Bukowski

Bohaterem spektaklu Telewizji Polskiej jest wybitny i ceniony do dziś pisarz Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Kim inspirował się pisząc „Znachora”? Jak stworzył ponadczasową postać Nikodema Dyzmy? Biograficzna opowieść o pisarzu, z bogatym tłem utkanym z przedwojennej i powojennej obyczajowości, wzrusza widza nieoczywistą postawą, zawikłanymi losami oraz tragiczną śmiercią tytułowego bohatera. Jest też okazją do ponownego przyjrzenia się jego dorobkowi.

Dzień Czekolady
familijny (2018)
reż. Jacek Piotr Bławut

Monika i Dawid tęsknią za najbliższymi. Ich bronią w trudnej walce z tęsknotą za tymi, których nie ma, jest wyobraźnia. Dzięki tajemniczemu Skoczkowi Czasu poznają magiczny świat, w którym żyje Pożeracz Poniedziałków i wiele innych niezwykłych postaci. Muszą dowiedzieć się jak cofnąć czas i co zrobić, aby uciec przed Wiedźmą, która wykrada wspomnienia. Baśń o miłości, opowiadająca o świecie dorosłych widzianym oczyma dzieci.

Emilia Plater w potyczce pod Szawlami
historia w ożywionych obrazach (2017)
reż. Marek Brodzki

Powstanie listopadowe było patriotycznym zrywem przeciwko Rosji rozpoczętym 29 listopada 1830 roku. Swoim zasięgiem objęło również teren Litwy. Emilia Plater była 24-letnią szlachcianką z Wilna, która postanowiła włączyć się do powstania. Emilia Platter stała się legendą i symbolem patriotki walczącej o wyzwolenie Ojczyzny spod władzy zaborców. Film jest oparty na motywach obrazu Wojciecha Kossaka pod tym samym tytułem.

Jak pies z kotem
fabularny (2018)
reż. Janusz Kondratiuk

Słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia braci Andrzeja i Janusza. Daleka od ideału więź ulega zacieśnieniu, gdy Andrzej zapada na ciężką chorobę. Obaj mężczyźni na przemian są dla siebie ujmująco mili albo pełni żalu i pretensji. Jak poradzą sobie z tą sytuacją ich partnerki? Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości.

 

 

Juliusz
fabularny (2018)
reż. Aleksander Pietrzak

Juliusz to spokojny nauczyciel plastyki, którego głównym problemem w życiu jest ojciec – nieustająco imprezujący artysta. Kiedy po drugim zawale serca ojciec odmówi zmiany stylu życia, Juliusz będzie musiał zmierzyć się z tym wyzwaniem. Lekarstwem na bolączki bohatera wydawać się będzie przypadkowo poznana, beztroska lekarz weterynarii – Dorota. Czy aby na pewno nie będzie jeszcze gorzej?

 

 

 

Kamerdyner
fabularny (2018)
reż. Filip Bajon

Historia pruskiego rodu von Krauss oraz miłości pomiędzy kaszubskim chłopcem Mateuszem a niemiecką arystokratką Maritą. Powikłane losy trzech nacji zamieszkujących dawne polsko-niemieckie pogranicze na północnych Kaszubach, na którym linia granicy wytyczonej po I wojnie światowej podzieliła nie tylko ziemię, lecz przede wszystkim ludzi. Rozpisana na 45 lat saga rodu von Kraussów to jeden z najlepszych polskich filmów ostatnich lat.

Kurier
fabularny (2019)
reż. Władysław Pasikowski

Rok 1944. Warszawa przygotowuje się do powstania i czeka na pomoc aliantów. Polski oficer otrzymuje w Londynie ściśle tajną misję: uda się do okupowanej Polski i przekaże dowódcom podziemia ważne informacje. Od jego sprawności zależą losy dziesiątków tysięcy ludzi. Sensacyjna historia szpiegowska, ekscytująca i przerażająca zarazem wojenna odyseja inspirowana autentyczną misją Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

 

 

 

Nikt im iść nie kazał
dokumentalny (2019)
reż. Anna Gordijewska, Aleksander Kuśnierz

Wiele jest wspaniałych nekropolii na świecie, ale chyba żadna nie dorównuje Cmentarzowi Łyczakowskiemu. Tu na wzgórzu wśród drzew spoczywa historia Polski. Tradycyjnie 1 listopada cmentarz ożywa i rozbłyskuje tysiącami światełek – jest to akcja Światełko Pamięci dla Cmentarza Łyczakowskiego, wspierana przez Konsulat Generalny RP we Lwowie i rodaków w Polsce. Jest to też rocznica tragicznych wydarzeń w historii Lwiego grodu – „miasto okazało się za małe na aspiracje niepodległościowe obu narodów” – Polaków i Ukraińców. Wydarzeniom tragicznym niestety towarzyszą groby. Tu kres swojej ziemskiej drogi znaleźli powstańcy listopadowi i styczniowi oraz uczestnicy innych zrywów. Tu spoczęły Orlęta Lwowskie.

Obserwatorium
dokumentalny (2018)
reż. Wiesław Romanowski

Film ten powstał w 2018 roku z inicjatywy Instytutu Polskiego w Kijowie oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego, którego celem jest promocja wyjątkowego obiektu dziedzictwa architektonicznego i naukowego II RP, jakim jest dawne polskie obserwatorium astronomiczne, potocznie nazywane „Białym Słoniem”. Obserwatorium w momencie oddania do użytku było najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce i jednym z dwóch najnowocześniejszych wysokogórskich obserwatoriów w Europie, obok obserwatorium na Pic du Midi w Pirenejach.

Odnajdę Cię
fabularny (2018)
reż. Beata Dzianowicz

Błąd policjantki Justy skutkuje tym, że policyjnej obławie wymyka się groźny morderca. Kobieta zostaje skierowana na przymusowy urlop, ale ma zamiar naprawić swój błąd. W czasie kiedy intensywnie szuka śladów zbrodniarza, on dociera do jej rodziny. Do czego posunie się zdesperowana policjantka? Czy popełni przestępstwo aby odzyskać swoje życie? Mimo podjętych decyzji, los będzie miał wobec niej zupełnie inne plany…

 

 

Olszynka Grochowska
historia w ożywionych obrazach (2017)
reż. Marek Brodzki

W listopadzie 1830 roku, grupa młodych patriotów ze Szkoły Podchorążych rozpoczęła powstanie przeciwko Rosji. W walkach znanych dziś jako powstanie listopadowe, wzięło udział przede wszystkim wojsko. 25 lutego 1831 roku doszło do jednej z najkrwawszych bitew tego powstania: bitwy o Olszynkę Grochowską. Mimo braku wyraźnego zwycięzcy, Rosjanie odstąpili od szturmu Warszawy. Obraz Wojciecha Kossaka znajduje się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Planeta Singli 2
fabularny (2018)
reż. Sam Akina

Związek Ani i Tomka przeżywa poważny kryzys. On, showman-celebryta wcale nie ma zamiaru się ustatkować. Ona z kolei chce poważnego związku. Na horyzoncie pojawia się Aleksander – zauroczony Anią milioner, przekonany, że nikt inny nie pasuje do niego bardziej niż romantyczna nauczycielka muzyki. Kontynuacja miłosnych perypetii dwojga sympatycznych bohaterów, których polubiła także i lwowska publiczność…

 

 

 

Pokucka Troja
dokumentalny (2019)
reż. Mirosław Rowicki

Film ballada. Piękne rozległe pejzaże Pokucia, a w tej scenerii wieś, która powoli odchodzi w niebyt – wieś o niespotykanej nazwie Święty Józef. Miejscowość, która pod koniec XIX wieku powstała w miejscu wykarczowanych podgórskich borów, zamieszkała była przez Polaków przybyłych z Zachodniej Galicji. Tuż obok rodzinna miejscowość Franciszka Karpińskiego. Z trzynastu ulic wsi, a w zasadzie prawie miasteczka, Święty Józef, bo była tam szkoła, kościół, posterunek policji, karczma i prawie 600 domów, po wojnie pozostały jedynie ich fundamenty i bryła kościoła wysadzona w powietrze na początku lat 60. W to miejsce przesiedlono nowych mieszkańców. Wypowiedzi dzisiejszych mieszkańców swoimi wrażeniami przeplata redaktor naczelny Kuriera Galicyjskiego Mirosław Rowicki. Niespodziewane zakończenie…, ale to zostawiamy już wyłącznie naszemu widzowi.

Przysięga Kościuszki na Rynku w Krakowie w dniu 24 marca 1794 r.
historia w ożywionych obrazach (2017)
reż. Marek Brodzki

W roku 1794 Polska jest już po dwóch rozbiorach. Tadeusz Kościuszko, bohater wojny z Rosją i bojownik o wolność USA, staje na czele insurekcji. Na krakowskim rynku uroczyście przysięga, że walczyć będzie o „wolność, całość, niepodległość”. Niestety, powstańcy ponieśli klęskę a w 1795 roku Polska została wymazana z mapy Europy na 123 lata. Obraz Wojciecha Kossaka, będący kanwą filmu, znajduje się w zbiorach Muzeum Kościuszki w Solurze (Szwajcaria).

Wiosna Roku 1905
historia w ożywionych obrazach (2017)
reż. Marek Brodzki Марек Бродзкі

W roku 1905 Cesarstwo Rosyjskie jest osłabione przez wojnę z Japonią, rozpoczętą rok wcześniej. Na ziemiach polskich natychmiast ożywiają się ruchy patriotyczne. Polacy pragną wykorzystać tę sytuację dla odzyskania wolności. Film opowiada o walce młodego pokolenia polskich patriotów, wśród nich bohaterskich kobiet o niepodległą Polskę. Obraz Stanisława Masłowskiego pod tym samym tytułem znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Zabawa, Zabawa
fabularny (2018)
reż. Kinga Dębska

Poruszająca opowieść o trzech kobietach-alkoholiczkach, które mogą mieszkać obok nas. Szanowana ordynator chirurgii, przebojowa pani prokurator oraz atrakcyjna i zdolna studentka dobrej uczelni, którym własna słabość wydaje się tylko niegroźną zabawą, będą musiały zmierzyć się z konsekwencjami swojego uzależnienia. Czy w chwili życiowego upadku znajdą w sobie siłę, aby pokonać niszczącego ich życie demona alkoholizmu?

 

 

 

 

Wydarzenia towarzyszące

„Pod Wysokim Zamkiem” z Markiem Bukowskim i Maciejem Dancewiczem. Spotkanie połączone z pokazem filmu „Dołęga-Mostowicz. Kiedy zamykam oczy”
5 października 2019, godz. 18:00
Kinopałac, ul. Teatralna 22
Bilety do nabycia w kasach kina

Twórcy spektaklu poświęconego jednemu z najbardziej znanych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego w Polsce spotkają się z lwowską publicznością, aby porozmawiać o tym, kim tak w istocie był autor „Kariery Nikodema Dyzmy”… Czy był apologetą II Rzeczpospolitej, czy też jej zagorzałym, acz wprawnym krytykiem? Kanwą rozmowy będzie poruszający i przejmujący spektakl Teatru Telewizji Polskiej – gorzkie spojrzenie na ludzką egzystencję oraz historię Polski, który krytycy docenili za znakomite aktorstwo, precyzyjny scenariusz i doskonałą scenografię.

Marek Bukowski jeszcze przed ukończeniem krakowskiej PWST w 1992 roku otrzymał nagrodę za pierwszoplanową rolę męską na Festiwalu Filmowym w Gdyni (1991). Lwowskiej publiczności znany jest z „Uwikłania”, zaś w tym roku będzie można go zobaczyć w „Dniu czekolady”. Film o Dołędze-Mostowiczu to nie pierwsze dzieło M. Bukowskiego i M. Dancewicza. W roku 2017 na ekranach telewizyjnych w Polsce można było zobaczyć 10-odcinkowy serial kostiumowo-kryminalny „Belle Epoque”, zrealizowany według scenariusza obu Gości tegorocznego Przeglądu.

„Lekcja historii w kinie”
7 i 8 października 2019, godz. 10:00
Kinopałac, ul. Teatralna 22
Bilety do nabycia w kasach kina

Lekcja historii w kinie to tradycyjny blok edukacyjny adresowany szczególnie do młodzieży i studentów. Pokazom filmowym towarzyszą krótkie wykłady wprowadzające widzów w tematykę prezentowanego dzieła. Gościem specjalnym tegorocznej „Lekcji historii” będzie Mariusz Urbanek, pisarz i publicysta, kierujący Gabinetami Świadków Historii w Muzeum „Pana Tadeusza” we Wrocławiu. Szerokiej publiczności znany jest jako autor znakomitych książek „Genialni. Lwowska szkoła matematyczna” oraz „Profesor Weigl i karmiciele wszy”. Tym razem jednak Mariusz Urbanek opowie lwowskiej młodzieży o Janie Nowaku-Jeziorańskim, słynnym „Kurierze”, którego biografia stała się kanwą filmu otwarcia tegorocznego PNFP. Postać tę przybliża czytelnikowi Urbanek w książce „Jan Nowak-Jeziorański. Biografia opowiadana” oraz komiksie „Kurier z Warszawy”, którego jest współautorem.

Wystawa „Jan Nowak-Jeziorański. Misja: Polska”
8 października 2019, godz. 16:00
Lwowskie Muzeum Historii
Rynek 6
Wstęp wolny

Wystawa „Jan Nowak-Jeziorański. Misja: Polska” poświęcona jest niezwykłej biografii legendarnego Kuriera z Warszawy. Jan Nowak-Jeziorański należał do pokolenia Polaków, które po 123 latach zaborów znów miało cieszyć się wolnością i niepodległością. Plany te pokrzyżowała wojna. Przyjmując konspiracyjne tożsamości pięciokrotnie podróżował po okupowanej Europie jako kurier Polskiego Państwa Podziemnego. Po wojnie Jan Nowak-Jeziorański nie przerwał walki o niepodległość kraju. Przez blisko ćwierć wieku kierował Rozgłośnią Polską Radia Wolna Europa. Audycje RWE stanowiły dla wielu Polaków podstawowe źródło informacji, nieobecnych w poddanych cenzurze mediach PRL. W 1977 roku Nowak wyjechał do USA, gdzie został jednym z dyrektorów Kongresu Polonii Amerykańskiej oraz konsultantem Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA. Towarzysząca mu legenda Kuriera z Warszawy, wieloletnie doświadczenie polityczne oraz bardzo dobry kontakt, jaki miał z kolejnymi prezydentami: Jimmym Carterem, Ronaldem Reaganem, George’em Bushem oraz Billem Clintonem, pozwoliły mu wywrzeć znaczący wpływ na przyjęcie Polski do NATO. Dwa lata przed śmiercią wrócił na stałe do Polski. Zmarł w nocy z 20 na 21 stycznia 2005 roku.

Swoje archiwum, dokumentujące kilkadziesiąt lat pracy, przekazał do Ossolineum we Wrocławiu. Złożył tu także w darze bezcenne zbiory sztuki – obrazy, grafiki, pamiątki historyczne, numizmaty, starodruki, książki oraz nagrody i najwyższe odznaczenia polskie i amerykańskie. Jego biografia oraz zbiory zaprezentowane są na wystawie „Misja: Polska” w Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Biały Słoń „Pod Wysokim Zamkiem”
9 października 2019, godz. 18:30
Narodowy Ukraiński Teatr Dramatyczny im. M. Zańkowieckiej,
sala kameralna, ul. Ł. Ukrainki 1
Wstęp wolny

Karpacki Biały Słoń 29 lipca tego roku skończył 81 lat… Stoi dumnie na czarnohorskim Popie Iwanie i z wysokości 2022 metrów spogląda na malownicze wierzchołki Karpat Wschodnich, będąc dziś symbolem i wizytówką Czarnohory. Obserwatorium Astronomiczno-Meteorologiczne im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, majestatyczna i dostojna, lśniąca bielą budowla zachwyca dziś tak samo jak dawniej. Po agresji sowieckiej na II Rzeczpospolitą 17 września 1939 roku Obserwatorium przerwało swoją działalność i popadło w ruinę. Od kilku lat Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Przykarpacki w Iwano-Frankiwsku rewitalizują obiekt i przywracają pamięć o tym niegdyś najnowocześniejszym w Europie obserwatorium. 16 września 2017 roku w odbudowanej części obiektu otwarto polsko-ukraińską stację ratownictwa górskiego, dzięki czemu wędrówki po przepięknej Huculszczyźnie stały się jeszcze bezpieczniejsze.

Historię i dzień dzisiejszy Białego Słonia opowiadają dwa filmy dokumentalne; powstały dzięki wsparciu MSZ: „Obserwatorium” (prod. Instytut Polski w Kijowie i Studium Europy Wschodniej UW) oraz „Biały Słoń” (Studio Filmowe Lwów Kuriera Galicyjskiego) powstały dzięki wsparciu Senatu Reczpospolitej Polskiej za pośrednictwem Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie.

„Pod Wysokim Zamkiem” z Piotrem Machalicą
Koncert ,,Mój ulubiony Młynarski”
11 października 2019, godz. 19:00
Klub „Picasso”
ul. Zielona 88
Wejście na zaproszenie

Piotr Machalica jest lubianym i cenionym przez publiczność polskim aktorem filmowym oraz teatralnym. Jest on jednocześnie uznanym wykonawcą piosenki aktorskiej. We Lwowie zobaczymy go właśnie w roli artysty estradowego. Recital „Mój ulubiony Młynarski” to hołd składany przez Machalicę wybitnemu poecie i satyrykowi, uznawanemu za najwybitniejszego twórcę tekstów w powojennej historii kabaretu literackiego w Polsce. Na koncert, przeplatany opowieścią i poezją, złożą się wyłącznie utwory, które wyszły spod pióra Wojciecha Młynarskiego. Będą to zarówno piosenki autorskie, jak i znakomite przekłady, które stały się ważną częścią polskiej kultury.

W programie koncertu m.in. „Jeszcze w zielone gramy”, „Tango desperado”, „Nie ma jak u mamy”, „Bynajmniej”, „Moje ulubione drzewo”, „Najpiękniejszy list miłosny”, „Idź swoją drogą”, czy „Blue Tango”. Dzięki mistrzowskiej interpretacji Piotra Machalicy, utwory te zyskują dodatkową głębię i siłę wyrazu, a ich tekst i przesłanie stają się jeszcze lepiej słyszalne… Program miał swoją premierę w maju 2017 roku.

Zespół w składzie:
Michał Walczak – gitara, tamburyn, aranżacje
Krzysztof Niedźwiecki – gitara, stopa
Paweł Surman – trąbka/melodyka, akordeon, instrumenty perkusyjne

Gra terenowa „Ballada o pewnym batiarze”
12 października 2019, godz. 10:30
początek przy bramie wejściowej do Parku Stryjskiego
od strony ul. Parkowej
Wcześniejsza rejestracja

Bohaterem tegorocznej gry miejskiej jest… No właśnie… Nie będziemy psuć zabawy uczestnikom tego lubianego – zwłaszcza przez młodszych Sympatyków PNFP – wydarzenia towarzyszącego Przeglądowi. Uchylając jednak rąbka tajemnicy powiedzmy, że bohaterem tym będzie polski aktor, piosenkarz i reżyser związany ze Lwowem. Występował w popularnych i lubianych filmach, kreował niezapomniane role na deskach teatrów, na antenie radiowej i w studiach telewizyjnych.

Podczas debiutu na planie filmowym usłyszał od reżysera: „przestań pan gadać po lwowsku!”. Wbrew temu zaleceniu, zawsze, o ile było to możliwe, próbował w odtwarzanych postaciach przemycić cząstkę Lwowa. Uważał, że Hamlet powinien swojsko zaciągać „Ta być abu nie być? Oto jest pospytanie…”, a bohater „Pigmaliona”, profesor Higgins, winien nosić meszty…

No i chyba jednak podpowiedzieliśmy za dużo… Wielu z Państwa rozpoznało już z pewnością naszego bohatera, ale inni odkryją go dopiero w trakcie naszego spaceru po Lwowie.

Kinoteka Kuriera Galicyjskiego
12 października 2019, godz. 16:00
Hotel „Dżem”
ul. Kopernika 18
Wstęp wolny

Grupa Medialna Kuriera Galicyjskiego jest dziś największym polskim medium informacyjnym na Ukrainie. Kurier Galicyjski to już nie tylko papierowy dwutygodnik, ale także portal informacyjny, radio i telewizja internetowa, która osiągnęła już ponad milion odsłon na własnym kanale YouTube. Redakcja pisma znajduje się we Lwowie. Tworzy ją stały zespół dziennikarski, współpracujący z kilkudziesięcioma korespondentami, autorami i publicystami.

Najnowszą inicjatywą Kuriera Galicyjskiego jest Studio Filmowe „Lwów” specjalizujące się w krótkometrażowych filmach dokumentalnych. Niektóre z nich otrzymały już wyróżnienia i nagrody na festiwalach filmowych – m.in. na Festiwalu Filmów Emigracyjnych EMIGRA oraz Festiwalu „Losy Polaków”. Podczas tegorocznego PNFP będzie można zobaczyć filmy „Pokucka Troja” „Biały Słoń” oraz „Nikt im iść nie kazał”.

X