Powstańcom w hołdzie

Powstańcom w hołdzie

Z okazji 150. rocznicy powstania styczniowego fundacja Ave Patria z Ożarowa Mazowieckiego zorganizowała trzydniowe warsztaty chóralne i uroczysty koncert galowy. W hotelu Lamberton w Ołtarzewie pod Warszawą spotkało się pięć chórów – cztery polskie: ze Lwowa (Ukraina), Mińska (Białoruś), Baranowicz (Litwa) i Wilna (Litwa) oraz polonijny z Dortmundu (Niemcy). We wspólnym śpiewaniu uczestniczyły jeszcze dwa chóry z Warszawy – Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej oraz Chór Archikatedry Warszawskiej.

Pierwszy dzień był całkowicie poświęcony ćwiczeniom. Utwory były doprowadzane do perfekcji z pomocą specjalistów od emisji głosu, każdy ćwiczył głos osobno, potem wspólna próba – połączenie chórów w jeden zgrany zespół, liczący ponad 150 członków. Połączone chóry przygotowały program, złożony z pieśni i hymnów chóralistyki polskiej. Znalazły się tam utwory Gaude Mater Polonia, Marsz Sybiraków, Piękna nasza Polska cała, Marsz żuawów, Modlitwa do Bogarodzicy, Marsz, marsz Polonia. Wykonano również pieśń Wierzę, muzykę do niej skomponował Józef Świder, autorem słów jest Juliusz Słowacki – utwór ten został zadedykowany duchownym, zakonnikom i zakonnicom, którzy byli ofiarami powstania styczniowego. Akompaniowali wszystkim Andrzej Płonczyński na fortepianie oraz Tadeusz Melon na skrzypcach. Połączonymi chórami dyrygował Dariusz Zimnicki.

Kolejne dwa dni obejmowały same występy. Wykonano dwa wspólne koncerty w Warszawie – pierwszy w Wojskowej Akademii Technicznej. Występ muzyczny poprzedził krótki spektakl tematyczny Gloria victis, przygotowany przez młodzieżową grupę teatralną „Melchiorek” z Błonia. Oprócz koncertu połączonych chórów odbyły się też występy solowe. Waleczną kartę historii obrony Lwowa zilustrował Maksymilian Kuc, wykonując Orlątko. Refren śpiewały połączone chóry przy akompaniamencie Wiktorii Zielińskiej-Kuc pod batutą Edwarda Kuca. Cały program muzyczny przeplatany był komentarzami historyka, który przybliżał widowni okoliczności, zdarzenia, fakty i podsumowania zrywu narodowego, którym było powstanie styczniowe. Przygotowanie chórów do tych występów publiczność mogła zobaczyć i ocenić podczas koncertu w WAT, ponieważ w trakcie śpiewania Marszu Sybiraków niespodziewanie całkowicie zgasło światło – na widowni i na scenie. W całkowitej ciemności, akompaniator grał, dyrygent dyrygował, a chóry śpiewały – z pamięci i bez nut.

Drugi koncert odbył się w kościele św. Stanisława Kostki (kościele parafialnym bł. Jerzego Popiełuszki). Wyjątkowym gościem wieczoru była Weronika Sebastianowicz z Mińska, żołnierz AK. Miała 13 lat kiedy zaczęła się jej działalność konspiracyjna, a za patriotyczną postawę zesłano ją wraz z całą rodziną do Workuty. Wykonanie Marszu Sybiraków zostało zadedykowane wszystkim ofiarom katorg i zsyłek – tym, którzy wrócili i tym, którym się wrócić nie udało. Połączonymi chórami podczas tego koncertu dyrygował Edward Kuc ze Lwowa, zbierając wielkie owacje publiczności, a po koncercie również brawa od chórów.

 

Fot. Jacek AdamskiW niedzielę wszystkie chóry miały swoje własne koncerty, każdy w innej parafii. Chór „Echo” ze Lwowa śpiewał w największej parafii w Polsce (liczy ona ok. 6 tysięcy wiernych) na warszawskim Bemowie. Śpiewał podczas uroczystej mszy świętej, po mszy wykonał krótki koncert kolęd. Solowe partie wykonali Maksymilian Kuc i Gabriela Kuc. Zachwycona publiczność była długo oklaskiwała wykonawców. Trzeba tu zaznaczyć, że chór wspierały też inne zespoły ze Lwowa – schola „Dilexit multum” ze szkoły nr 10 im. św. Marii Magdaleny i zespół „S. Anto” z parafii św. Antoniego.

Zwieńczeniem warsztatów był koncert galowy w Centrum Konferencyjnym Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim. Było to podsumowanie dotychczasowej pracy, dlatego chóry starały się śpiewać najlepiej jak potrafiły. Cały koncert rejestrowały liczne kamery telewizyjne. W uroczystej chwili zakończenia koncertu czekała na publiczność niespodzianka – wspólne odśpiewanie „Żeby Polska była Polską” z gościem specjalnym – Janem Pietrzakiem. Za wspólne upamiętnienie 150. rocznicy powstania styczniowego podziękowania należą się fundacji Ave Patria z pomysłodawcą koncertu Piotrem Białkiem na czele oraz jego pomocnikowi, Romanowi Pawlakowi, który zajmował się merytoryczną częścią organizacji warsztatów.

Gabriela Kuc

X