Na długo przed grafiką komputerową

Na długo przed grafiką komputerową

W latach 60 – 70. XX wieku dla wielu naszych artystów marzeniem było obejrzenie w czasopismach wschodnioniemieckich czy innych jakichkolwiek prac Victora Vasarelego – mówili profesorowie Lwowskiej Akademii Sztuk Pięknych podczas otwarcia 10 czerwca wystawy jego prac w Pałacu Sztuki we Lwowie.

Vasarely Victor (1908–1997) to światowej sławy francuski malarz i grafik pochodzenia węgierskiego. W latach 30. XX wieku wyjechał do Francji i bardzo szybko zyskał rozgłos na tamtejszych salonach artystycznych. Jego celem stała się kreacja sztuki uniwersalnej, harmonizającej i równoważącej świat. Był jednym z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej i prekursorem pop-artu. Vasarely swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od 1955 powstawały cykle obrazów „optyczno-kinetycznych”, sprawiających wrażenie pulsowania, falowania, wirowania lub migotania. Opowiadali o tym organizatorzy wystawy – Ambasador Republiki Węgierskiej na Ukrainie Bayer Mihály, Konsul Generalny Republiki Węgierskiej w Użgorodzie Bacskai József, Konsul Honorowy Republiki Węgierskiej we Lwowie Larysa Malech oraz Csepei Tibor, ze zbiorów którego została zorganizowana ekspozycja 140 prac Vasarelego. Jedna z tych prac była nawet w kosmosie.

Otwarcie wystawy odbyło się z udziałem władz lwowskich, korpusu dyplomatycznego, działaczy kultury.

Konstanty Czawaga

X