„Jazz Bez” po raz XVI we Lwowie

-a A+

„Jazz Bez” jest jednym z największych wydarzeń jazzowych w Polsce i na Ukrainie, które wzięło swój początek z koncertów we Lwowie i Przemyślu w 2001 roku.

W ciągu 15-letniej historii festiwalu odbyły się setki koncertów, zaś liczba muzyków, uczestniczących w imprezie, przewyższyła tysiąc, owocując wspólnymi projektami jazzowymi. W tym roku festiwal odbywał się we Lwowie w dniach 2–11 grudnia.

We Lwowie zebrali się wszyscy jazzmani, którzy potem rozjadą się na koncerty do Polski i dalej na Ukrainę. Właśnie we Lwowie jazz brzmiał najdłużej i lwowska publiczność słuchała najlepszych muzyków z USA, Kanady, Japonii, Włoch, Hiszpanii, Luxemburgu, Belgii, Niemiec, Szwecji, Mołdawii, Polski i Ukrainy. Koncerty odbywały się we lwowskiej filharmonii, a wieczorne jam sessions, jak zawsze, zbierały muzyków i fanów jazzu w kawiarni „Dzyga”, która od początku współorganizuje festiwal.

Furorę we Lwowie zrobił kobiecy projekt jazzowy Sisters in Jazz stworzony przez znanych muzyków z Japonii, USA, Włoch, Niemiec i Polski, gdzie Dorota Piotrowska zagrała na perkusji. Modernistyczny jazz zaprezentował Pol Belardi Quartet z Luxemburgu, a głęboki i czysty europejski jazz zaprezentowali muzycy z Hiszpanii, Szwecji i Polski, których zebrał perkusista Carlos López w projekcie Letters From København. Z Polski również gościli zwycięzcy festiwalu „Jazz nad Odrą” – zespół Skicki-Skiuk.

Pol Belardi Force (Luxemburg) (fot. Aleksander Kuśnierz)

Jako gospodarz festiwalu grał Dzyga Jazz Quintet, który odrodził się w 2015 roku i zbiera „dinozaurów” lwowskiego jazzu. Polski wokalista Grzegorz Karnas wystąpił razem z ukraińskim perkusistą Igorem Gnydynem w projekcie Karnas-Gnydyn Quartet. Niepowtarzalny ukraiński future-jazz zaprezentowali znani muzycy w NEW BRAIN TRIO & Michael Balog.

Jazz z elektroniką i improwizacjami zaprezentował wrocławski pianista Rafał Karasiewicz z zespołu Karasiewicz Power Set. Budniak/Bakovsky INTERMEDIUM QUINTET połączył młodych wirtuozów z Polski, Mołdawii i Ukrainy.

Na zakończenie festiwalu do Lwowa przylecieli: amerykański saksofonista Ken Vandermark i niemiecki perkusista Klaus Kugel aby zagrać wspólnie z ukraińskim kontrabasistą Markiem Tokariem.

Oprócz koncertów, podczas festiwalu, odbywały się warsztaty przygotowane przez legendarnego amerykańskiego basistę Davida Friesena i znanego polskiego wokalistę, wykładowcę Akademii Muzycznej w Katowicach Grzegorza Karnasa. Po raz pierwszy we Lwowskiej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki odbyła się międzynarodowa naukowo-praktyczna konferencja „Ukraiński jazz na skrzyżowaniu kultur: stan obecny, trendy i perspektywy”.

Szesnasty Jazz Bez łączy wokół jazzu Kijów, Charków, Tarnopol, Użhorod, Łuck, Równe, Iwano-Frankiwsk, Kramatorsk, Siewierodonieck i polskie miasta: Przemyśl, Lublin, Białystok, Wrocław, Warszawę i wioskę Nowice, w której urodził się ukraiński poeta Bohdan Ihor Antonycz. Ale to wszystko kręci się wokół stolicy i serca festiwalu – wokół Lwowa.

Aleksander Kuśnierz
Tekst ukazał się w nr 23-24 (267-268) 16 grudnia - 16 stycznia 2016

Projekt współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą za pośrednictwem Fundacji Wolność i Demokracja.

©2011-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Warunkiem zgody na przedruk całości lub części artykułow i informacji zamieszczonych na naszym portalu jest powołanie się na Kurier Galicyjski. Za treść ogłoszeń, oświadczeń i reklam redakcja nie ponosi odpowiedzialności i pozostawia sobie prawo do skrótów nadesłanych tekstów. Zamieszczamy również teksty, treść których nie odpowiada poglądom redakcji.